torstai 15. maaliskuuta 2012

Sielun seitsemän lokeroa

Yksi suosikkikirjoittamisbloggareistani, Satakieli, lähetti tämän blogihaasteen eteenpäin minulle. Kiitän! Tarkoituksena on siis kertoa seitsemän faktaa itsestä. Itse asiassa faktani taitavat rönsytä niin, että tässä on myös aika monta sivufaktaakin.

1.  Olen yhdistelmä maalaistyttöä ja cityihmistä. Haluan asua suuren kaupungin lähellä, mutta tarvitsen ympärilleni luontoa - ainakin puiston, pihapläntin tai viherkasveja ikkunalaudalle, jos ei muuta. Olen nauttinut Helsingissä asumisesta ja pidän myös noin Tampereen kokoisesta Gentistä. Vastapainoksi haluan joka kesä pitkiksi ajoiksi perheemme mökille, joka sijaitsee Kainuussa metsän keskellä.

Tuijottelen sinistä vaaraa.
2. Olen kiinnostunut unista. Olen pitänyt vuodesta vuodesta 1998 unipäiväkirjaa, jonne kirjoitan ylös kiehtovimmat ja oudoimmat yöllisen elokuvateatterini tuotokset. Olen myös oppinut näkemään selkounia harjoittelun kautta. Olen nähnyt unissani pienoiselokuvia ja kuullut taustamusiikkia, jonka olen kirjoittanut ylös herättyäni. Olen jopa katsellut eräässä unessani saman yön aiempaa unta videonauhalta - kuulemma se oli nauhoitus Kristian Smedsin uudesta kohutusta teatteriesityksestä.

3.Tapasin belgialaisen avomieheni vuonna 2006 Erasmus-vaihdossa. (Jos saisimme joskus pojan, etunimeksi ei tulisi Erasmus.) Olimme kämppiksiä, mikä oli varsin kätevää, koska ei tarvinnut muuttaa yhteen.

4. Minulla on yleensä varsin yöpainotteinen unirytmi. Jos saisin päättää itse nukkumisaikani, nukkuisin ehkä joskus yhden ja kymmenen välillä. (Okei, kaunistelin: joskus kahden ja yhdentoista välillä.) Näin on ollut aina, kuulemma vauvasta asti. Olen tehnyt opiskeluaikanani sekä yö- että aamutöitä, ja yötyörytmiin oli paljon helpompi sopeutua.

Esimerkiksi kesäöinä on hauska valvoa.
 5. Taide on minulle tärkeää. (Pitäisi taas julkaista taidelinkkejä, koska niitä on pitkä lista salavarastoihini kerättynä!) Olen harrastanut elämäni aikana melkein kaikkia taidemuotoja jollain tavalla, mutta kirjoittaminen on minulle niistä tällä hetkellä tärkein itseilmaisun keino.

Eläydyn Gallen-Kallelan Ad astra -teokseen.
6. Olen tienannut elämässäni rahaa muun muassa opettamalla muita, lukemalla muiden tekstejä, kirjoittamalla itse tekstejä, vahtimalla lapsia ja lajittelemalla postia. Samalla olen opiskellut yliopistossa oikein pitkän, leveän ja nautinnollisen kaavan kautta kiinnostavia kieli- ja kirjallisuusjuttusia ja aika paljon kaikkea muutakin. (Sen Fysiikkaa runoilijoille -kurssin sentään jätin ajanpuutteen takia kesken, vaikka pidin ideasta.)

7. Olen kaksonen. Synnyimme sektiolla, ja minä olin se pidempi ja lihavampi ahmatti. (Olen kompensoinut myöhemmin tätä kohdunaikaista vääryyttä tarjoamalla siskolleni mm. belgialaista suklaata.) Minusta kaksosena olossa on runsaasti hauskoja puolia. Huonona puolena tulevat kaksosstereotypiat, vertailu ja rinnastaminen. Ja kun monia kuitenkin kiinnostaa: pari outoa kaksostelepaattisehkoa kokemustakin löytyy!

Lähetän tämän eteenpäin näin yleislöperösti kaikille blogityypeille, jotka haluavat tämän jakaa. Saa tehdä toisen tai vaikka kuudennenkin kerran. Raakoja faktoja kehiin!

4 kommenttia:

  1. Minullakin on nykyisin äärimmäisen yöpainotteinen unirytmi, pienenä tosin saatoin herätä jo viideltä vanhempieni iloksi, mitäs laittoivat minut nukkumaan kahdeksalta :D

    VastaaPoista
  2. Ensimmäisestä ja toisesta kuvasta näkyy oikein kaunista luontoa... katsoessani niitä kasvaa kaipaukseni Suomea:) Missä ne on otettu?

    VastaaPoista
  3. Sensaatio: Kas, kohtalotoveri! Uskon, että biologinen rytmi on osittain biologinen (mistä on käsittääkseni tieteellisiä todisteita), mutta varmasti sähkövaloyhteiskunta vaikuttaa myös tähän.

    Ádám: Sama täällä! Eka kuva on perheemme mökiltä Kainuusta ja toinen on otettu Tampereen lähellä Sastamalassa juhannusyönä.

    VastaaPoista
  4. Öhöhöhö, "biologinen rytmi on osittain biologinen". Hauska törmätä wanhain aikain aivopieruihini.

    VastaaPoista